Energetski i izotonični napitci za naporne treninge u djece i odraslih

trkac

Sport je važan u razvoju djece i prevenciji mnogih bolesti u kasnijoj životnoj dobi. Sportske aktivnosti su potaknule prehrambenu industriju na proizvodnju napitaka koji sadrže elektrolite i ugljikohidrate sa svrhom nadoknade izgubljene vode, elektrolita i energije kao posljedicu mišićnog rada i hlađenja tijela znojem. Takvi napitci se nazivaju sportskim ili izo-napitcima, a neki se smatraju izotoničnim s tjelesnim tekućinama (ista koncentracija soli).

Sasvim drugačiji sastav i namjenu imaju tzv. energetski napitci za koje proizvođači tvrde da imaju poticajni i pojačivački učinak na tjelesne aktivnosti, mršavljenje ili umnu koncentraciju. Pregled literature i kliničkih istraživanja nalazi dokaz da energetski napitci nemaju koristan učinak, a uz navode o toksičnosti mogu ozbiljno narušiti zdravlje. U pravilu energetski napitci imaju visoke količine kofeina, guarane i taurina, koji svi djeluju stimulirajuće, te imaju učinak na rad srca i krvotvorne organe. Uzajamni učinak ovih i drugih sastojaka, od kojih je većina nedovoljno poznata, te njihov dugoročni učinak na zdravlje nije u potpunosti istražen.

Primjerice neki od sastojaka energetskih napitaka su: kofein, taurin, glukuronolakton, skupina B vitamina, guarana, ginseng, gingko, L-karnitin, antioksidansi, šećeri, zaslađivači i ostalo. Najčešće sadrže pretjerano visoke količine kofeina koji potiče izlučivanje mokraće i pojačavaju dehidraciju koja nastaje kao posljedica gubitka tekućine znojenjem uslijed tjelesne aktivnosti. Energetski napitci s pretjeranim količinama kofeina i učinkom pojačanog mokrenja predstavljaju dodatni rizik za osobe sa slabošću i poremećajem ritma srčanog rada. Opasnost visokih koncentracija kofeina po zdravlje je poznata, ali koristan učinak većine ostalih prethodno navedenih sastojaka nije poznat niti dokazan, a osobito u kombinacijama koje se nalaze u energetskim napitcima. Zbog različitih smjesa sastojaka teško je razlikovati pojedinačne učinke, a kombinacija može pak imati povećavajući ili potpuno drugačiji i nepoznati učinak.

Zakonska regulativa sastojaka energetskih napitaka je različita u raznim zemljama i uglavnom slabo regulirana. Većina sastojaka se može nabaviti kao dodatak prehrani te ne podliježe posebnoj zakonskoj regulativi. Kratkoročni učinak se očituje već nakon jedne primjene (tj. jedne doze), a za dugoročne ne postoje za sad dostatni dokazi. Poznato je da energetski napitci mogu povećati rizik srčanih bolesti i potaknuti ponašanje uživanja u opojnim sredstvima. Kao dokaz ozbiljnosti škodljivog učinka energetskih napitaka na temelju pokusa na štakorima u Norveškoj, Francuskoj i Danskoj je zabranjena prodaja napitaka Red Bull. U većini njemačkih pokrajina je zabranjena prodaja Red Bulla zbog nalaza kokaina u tragovima. Australija, Urugvaj i Turska su proveli zabranu prodaje energetskih napitaka.

Uživanje ovih napitaka je u nekih skupina mladih povezano s uživanjem alkohola i rizičnog ponašanja. Istovremeno uzimanje alkoholnih pića i energetskih napitaka uzrokuje kognitivne smetnje, prikriva potiskujući učinak alkohola i dovodi do rizičnog i opasnog ponašanja.

Preporuke

Postoje suvremene preporuke medicinskih stručnjaka za uživanje energetskih napitaka i ovdje ih sažeto navodimo:

-Savjeti za uživanje energetskih napitaka za opću populaciju su da je dnevno dozvoljeno uzimanje jednog napitka od 500 mL, i to nikad zajedno s alkoholnim pićima, a u slučaju bolesti srca ili povišenog tlaka prethodno se posavjetovati s liječnikom.

-Savjeti za sportaše su da za rehidraciju tj. nadoknadu tjelesne tekućine izgubljene znojenjem, nakon napora i športa treba uzimati vodu ili sportske napitke; te se nikako ne preporučuje upotreba energetskih napitaka zbog opasnosti od pogoršanja dehidracije i povišenja krvnog tlaka.

Treneri, voditelji sportskih aktivnosti i ustanove za provođenje sporta bi trebali aktivno sudjelovati u poduci i pružanju informacija o škodljivosti energetskih napitaka po zdravlje. Djeca i omladina ne bi nikako smjela piti energetske napitke, a sportske napitke možda u vrlo ograničenim količinama. Povećano uzimanje sportskih napitaka u mladeži pogoduje pretilosti i karijesu. Primjenu sportskih napitaka treba ograničiti u količini samo za povremenu primjenu u mladeži koja se aktivno bavi sportom za brzu nadoknadu ugljikohidrata i elektrolita uz uzimanje vode.

 

Možda bi vas zanimalo:

Brokula i ekstrakt brokule za zdravlje i bolest čovjeka: gdje su dokazi?

Sirova prepeličja jaja za jačanje imuniteta kod djece

Je li moguće poboljšati imunitet djece?

Pomaže li L-karnitin sagorijevanju masti?

Mit o antioksidansima: trebamo li uzimati antioksidanse?

 

Urednički tim Dokazi u medicini

Fotografija: H. Saber

Objavljeno: 13. lipnja 2015.