Laneno brašno moglo bi povoljno djelovati na kolesterol

sjemenke-lana

Sjemenke lana (lat. Linum usitatissimum) sadrže različite tvari koje mogu imati blagotvorno djelovanje na zdravlje čovjeka te se stoga uzimanje lana, lanenog brašna ili lanenog ulja proporučuje kod različitih zdravstvenih tegoba. Komponente sjemenki lana koje se smatraju zaslužnima za većinu opaženih bioloških učinaka su esencijalne omega-3-masne kiseline, lignani – skupina polifenolnih spojeva s estrogenskim i antioksidativnim djelovanjem te obilno zastupljena biljna vlakna.

Upit

Jedan od upita povezanih s korištenjem lana u ljekovite svrhe kojeg smo zaprimili na portalu Dokazi u medicini jest može li redovito konzumiranje lanenog brašna smanjiti kolesterol u krvi.

Dokazi iz kontroliranih pokusa na ljudima

Tim se pitanjem bavilo istraživanje Pana i suradnika (2009.) u kojem je provedena metaanaliza 28 kontroliranih kliničkih pokusa koji su ispitivali učinak lana na razinu lipida u krvi. U navedenim su pokusima ispitanici konzumirali čitave sjemenke lana, mljeveni lan, odmašćene sjemenke ili pripravak lignana. U većini studija primjenjivana je doza od 20 do 50 g lana dnevno.

Rezultati metaanalize upućuju na zaključak kako je uzimanje lana ili pripravaka lignana iz lana povezano sa smanjenjem ukupnog i ‘lošeg’ LDL-kolesterola, a taj učinak izostaje kada se primjenjuje laneno ulje. Nije opažen utjecaj na razinu HDL-kolesterola i triglicerida.

Općenito, učinak je bio vidljiviji kod žena (narocito žena u poslijemenopauzi) nego kod muškaraca te kod onih osoba kod kojih je odstupanje kolesterola od normalnih vrijednosti prije početka tretmana bilo veće. Nije međutim jasno reagiraju li žene zaista bolje na intervenciju ili je opažena razlika među spolovima posljedica određenog oblika u kojem je lan uziman, početne razine kolesterola i drugih specifičnih obilježja studija provedenih na ženama, a koji su mogli utjecati na analizu podataka. Opisani učinak kod žena odnosi se na prosječno smanjenje koncentracije ukupnog kolesterola za 0,24 mmol/L i LDL-kolesterola za 0,17 mmol/L.

Osim navedene studije, na raspolaganju su nam i podaci iz 7 novijih, pojedinačnih istraživanja.

Blagotvoran učinak lana na regulaciju koncentracije lipida opisan je u istraživanju provedenom s 30 bolesnika na hemodijalizi, koji su konzumirali 40 g mljevenih sjemenki lana dnevno.

Studija provedena na 16 žena u poslijemenopauzi pokazala je da 25 g nemljevenih sjemenki lana nije dovoljno da bi se izazvala promjena u koncentraciji lipida u krvi.

Kod djece od 8 do 18 godina, koja su uzimala 30 g lana dnevno konzumiranjem muffina i kruha s lanom nije opaženo klinički značajno smanjenje (od 10% ili vise) ukupnog i LDL-kolesterola. Stoviše opaženi su neželjeni učinci – smanjenje razine HDL-kolesterola i povećanje razine triglicerida, pa autori, na temelju tog istraživanja provedenog na malom uzorku od 32 ispitanika, zaključuju da korištenje lana za regulaciju masnoća u krvi možda ne bi bilo primjereno za djecu i adolescente.

Istraživanje s ukupno 120 ispitanika pokazalo je blagotvoran učinak u vodi topivih vlakana lana na regulaciju kolesterola kod oboljelih od dijabetesa tipa II.

Tri su se studije bavile specifično učinkom lignana iz lana i donijele donekle proturječne zaključke: istraživanje na 30 ispitanika s umjereno povišenim kolesterolom izvještava o povoljnom učinku dnevne doze od 100 mg lignana na omjer LDL- i HDL-kolesterola u krvi, dok u drugom istraživanju na 100 ispitanika, nije opažen učinak pripravka s 543 mg lignana na koncentraciju lipoproteina u krvi. U trećoj je pak studiji (37 ispitanika) opaženo kako konzumacija pločica s visokim sadržajem lignana (820 mg na dan) povoljno djeluje na snižavanje razine LDL-kolesterola, poglavito njegovog oksidiranog oblika, za kojeg se vjeruje da najviše doprinosi razvoju ateroskleroze. S druge strane, kod ispitanika koji su konzumirali pločice s manjim sadržajem lignana (300 mg na dan) taj efekt ne postoji, dapače, opaža se tendencija porasta vrijednosti oksidiranog LDL-kolesterola.

Zaključak

Do sada provedena istraživanja upućuju na zaključak kako bi uključivanje lanenog brašna tj. mljevenih sjemenki lana u prehranu moglo biti korisno u prevenciji povećane razine kolesterola u krvi, osobito kod nekih skupina pacijenata. Sjemenke lana sadrže veliku količinu vlakana topivih u vodi, čiji je povoljni utjecaj na regulaciju kolesterola u krvi poznat i iz drugih studija. Lan je nadalje, jedan od najbogatijih prehrambenih izvora lignana, a lignani bi također mogli biti povezani s opaženim učinkom smanjenja kolesterola u krvi.

Kako bi se mogle donijeti preporuke o korištenju i primjerenim dozama lana za pojedine skupine pacijenata, potrebne su dodatne kvalitetne studije s velikim brojem ispitanika.

Treba napomenuti da se zbog utjecaja na apsorpciju nekih lijekova i rizika za bolesnike oboljelih od određenih bolesti (probavnih, bolesti osjetljivih na estrogen), preporučuje da se pacijenti prije korištenja lana u ovu svrhu posavjetuju sa svojim liječnikom. Zbog visokog sadržaja tvari s fitoestrogenskim djelovanjem i nedostatka informacija o sigurnosti, ova se prehrambena intervencija ne preporučuje djeci, trudnicama i dojiljama.

 

Možda bi vas zanimalo:

Chia sjemenke: imaju li dokazan učinak na kolesterol, karcinom, upale, …?

Crvena riža za povišeni kolesterol

Ima li dokaza: kombinacija češnjaka i limuna za uklanjanje plaka iz krvnih žila

Kokosovo ulje za mršavljenje i debljanje: tražimo dokaze

 

Urednički tim Dokazi u medicini

Fotografija: HealthAliciousNess

Objavljeno: 24. svibnja 2015.